Twin Otter
Utviklingen av DHC-6 Twin Otter startet i juli 1963. Det var stor tilfredshet med ytelsene til DHC-3 Otter, men en savnet sikkerheten med to motorer. Design-parametrene satt av DHC for det nye flyet var; STOL-ytelser, uavhengighet av bakkeutstyr, enkelt å operere og vedlikeholde, kunne ta av og lande på snø, is, gress og sjø, nesehjul for bedre bakkeoperasjon og en produktivitet minst 60 prosent høyere enn Otter. Dette betydde at flyet måtte ha en kapasitet på minst 14 passasjerer.
Allerede den 7. desember 1966 mottok de Havilland Canada bestillingen av fire DHC-6 Series 100 fra Luftforsvaret. På våren 1967 ble teknikere og flygere fra 719 skvadron sendt til Canada på kurs og utsjekk på Twin Otter.
Den 18. juli ble den første Twin Otteren, XJ-K (c/n 56) overlevert, etterfulgt av XJ-L (c/n 57) den 20. juli. I god norsk ånd ble det bestemt at norske mannskaper selv skulle fly de nye flyene den lange veien fra Canada til Norge. Den 26. juli startet XJ-K og XJ-L fra Downsview i Canada. Turen gikk via Grønland og Island før flyene landet på norsk jord på Flesland 1. august. De to siste Twin Otterene, XJ-M (c/n 62) og XJ-N (c/n 63) ble overlevert den 12. september. XJ-M ble fløyet fra Downsview den 29. september og kom til Bodø 10. oktober. Det fjerde og siste flyet, XJ-N, fløy fra Downsview den 30. oktober og kom til Bodø 4. november.