Republic F-84G Thunderjet
Prototypen til F-84, XP-84, var første gang på vingene i februar 1946. Da produksjonen av F-84, Thunderjet, ble stanset i 1953, var det produsert 4457 fly, i 6 ulike varianter. I Norge var flyet i operativ tjeneste fra 1952 til 1960.
Luftforsvaret hadde totalt 206 F-84; 6 stk. av typen F-84E og 200 F-84G. Isak R. Blikom var blant de første som fløy Thunderjet på 334-skvadronen på Sola da den ble introdusert i 1951. Ingen annen flytype har tjenestegjort i så stort antall i Norge. Thunderjet avløste Mosquito og senere Vampire og innebar et stort løft for Luftforsvaret. Et løft som ble krevende.
Thunderjet innledet en ny tid med skifte fra britisk til amerikansk orientering i Luftforsvaret. Den store økning i antall fly og innføring av nye flytyper skapte et voldsomt press på utdanning av både flygere og bakkemannskaper. Og her sviktet tydeligvis kvalitetskontrollen. Det førte til mange ulykker. Om lag 100 flygere mistet livet i løpet av 1950-tallet.
Ulykken over Ertvågsfjellet
Den 10. januar 1956 krasjer to fly av typen F84 Thunderjet. En pilot mistet livet, men den 24 årige Magne T. Sørensen klarte å berge livet, ved å skyte seg ut.
Fire fly skulle fly i formasjon i et vanlig øvelsesoppdrag over Ertvågøya. Her skulle de foreta en snumanøver, et “break”. Midt i denne skarpe svingen fløy ett av flyene inn i bakpartiet ved høyre ving på Sørensens fly. Den andre piloten greide ikke å skyte seg ut, og omkom.
Film om Belgiske F84 G Thunderjet
Oversikt over Norske F 84 G Thunderjet, med data, registeringsnummer og historikk:
Kilde: http://www.luftfartshistorie.no
FORKLARING TIL LISTEN:
USAF Ser. No.: Hele serienummeret er oppført i listen. Ved merking av flyene fikk disse ikke påmalt første siffer og heller ingen bindestrek. For eksempel ble 51-10967 til 110976.
Ankommet Norge: Datoen i listen er ankomstdato til norsk flyplass som er oppført på flyenes kort ved Flyfordelingskontoret på Kjeller.
Type: I listen er av plasshensyn ikke tatt med de to siste bokstavene i typebetegnelsen som identifiserer fabrikken som bygde flyet. En komplett typebetegnelse skal derfor for eksempel være ≈F-84G-31-RE (RE= Republic).
51-9553 10.09.51 F-84E-30 RI-L, FN-L, FN-Z, PX- RI-E 18.12.56 797:10 Havari på Sola 12.09.56. Flyet buklandet da flygeren glemte å ta ut WH-, PX-, RI-, T3-U Understellet ved landing Flygeren var uskadd.
51-9570 10.09.51 F-84E-30 RI-R, FN-R, FN-2, MU-, T3-W, PX- 18,12,56 690:30 Tatt ut av tjeneste 05.11.56.
51-9576 10.09.51 F-84E-30 RI-W, T3-Z, PX_ 18.12.56 477:30 Tatt ut av tjeneste 05.11.56
51-9578 10.09.51 F-84E-30 RI-X, FN-X, AH-X, WH- 18.12.56 420:00 Tatt ut av tjeneste 06.04.56. Til Horten flyfabrikk for IRAN MU-, RI-, T3-X
51-9582 10.09.51 F-84E-30 RI-Y, FN-Y, PX-, AH-Y, WH-, 18.12.56. 875:10 Tatt ut av tjeneste 05.11.56. MU-, RI-Z, T3-Y, PX-
51-9619 10.09.51 F-84E-30 RI-Z, MU-, RI-, T3-V, PX-, 18.12.56. 403:20 Tatt ut av tjeneste 05.11.56
51-1119 17.10.54 F-84G-15 MU-W 16.04.58 1199:25 Tatt ut av tjeneste 24.02.57. Solgt ved auksjon på Værnes 25.06.58.
51-1124 28.03.55 F-84G-15 PX-, FN-Q 11.06.57 917:25 Totalhavari 25.05.57 på Bodø flystasjon. Flyet skar ut under landing på glatt rullebane. Føreren fenrik Karl Ødegård var uskadd.
51-1151 01.12.54 F-84G-15 MU- 12.06.58 1116:00 Tatt ut av tjeneste 07.05.58. solgt ved auksjon på Værnes 04.12.58.
51-1200 .12.54 F-84G-15 MU-E, RI-, MU- 06.07.60 1336:00 Tatt ut av tjeneste 28.04.60.
51-1201 06.02.55 F-84G-15 MU- 12.06.58 1167:45 Tatt ut av tjeneste 27.03.58.
51-1216 21.05.55 F-84G-15 AH-F 19.09.55 485:05 Overført Gardermoen 25.08.55 for levering til Portugal.
51-9804 07.06.52 F-84G-6 RI-B 11.10.52 66:55 Større havari 31.08.52 under landing på Sola flystasjon. Flyet landet foran selve rullebanen og fikk slått av nesehjulet. Flygeren var uskadd. 03.11.52 til Kjevik uten motor. Til Lista 15.09.54.
51-9812 23.06.52 F-84G-6 RI-H, PX-, MU-K, FN-C, RI- 20.07.59 1110:00 Tatt ut av tjeneste 16.10.58.
51-9815 12.07.52 F-84G-6 RI-O, PX-, MU- 21.06.57 328:35 Større havari 03.09.54 på Sola. Under GCA-landing greide ikke flygeren å bremse opp under utrulling og valgte å trekke opp understellet. Flyet ble tatt ut av tjeneste og lagret.
51-9818 12.07.52 F-84G-6 RI-P, AH-, MU-21 12.06.58 1101:40 Større havari 20.05.58 under landing Sola flystasjon. Nesehjulsleggen Knakk og flyet fikk skader i nesepartiet. Flygeren, fenrik Torbjørn Almvik var uskadd. Overlatt vedlikeholdsskvadronen på Forus for reparasjon, men arbeidene stanset og flyet kassert.
51-9820 15.06.52 F-84G-6 RI-D, AH-, MU-G, MU-J 16.04.58 741:30 Tatt ut av tjeneste 16.04.58. Solgt ved auksjon på Værnes 25.06.58.
51-9822 22.07.52 F-84G-6 RI-S 04.12.52 27:25 Totalhavari 01.09.52 i sjøen ved Flatholmen utenfor Sola. Etter å ha startet på en ≈short climbe≈ sto store flammer ut av halerøret på flyet. Flygeren, løytnant Knut Krag kalte opp Sola og fikk skutt seg ut. Han falt i sjøen sittende i flysetet og druknet.
51-9823 15.06.52 F-84G-6 RI-E, MU-J, MU-A 21.06.57 1033:15 Større skader 28.01.57. Under øvelsesskyting mot bakkemål ved Revtangen, eksploderte en rakett under venstre vinge i avfyringsøye- blikket. Splinter rev hull i skrog og canopy. Flygeren, fenrik Stein Ringtun, klarte å ta flyet tilbake til Sola hvor han landet 15 min. sener. Flyet var så skadd at reparasjon ikke var lønnsomt.
51-9824 26.06.52 F-84G-6 RI-I 17.03.53 150:45 Totalhavarerte 07.01.53 under kollisjon med Ormekammen ved Jørpeland i et forsøk på å komme under skydekket i dårlig vær. Flygeren, løytnant Audun Nesheim, omkom.
51-9829 23.06.52 F-84G-6 RI-F, AH-B, MU-M 16.04.58 1204:25 Tatt ut av tjeneste 24.01.58. Solgt ved auksjon på Værnes 25.06.58.
51-9830 27.06.52 F-84G-6 RI-G, PX-, MU-G, MU-H 09.07.58 1194:00 Tatt ut av tjeneste30.05.57
51-9832 26.06.52 F-84G-6 RI-J 17.03.53 132:25 Totalhavari 07.01.53 under kollisjon med Ormekammen ved Jørpeland i et Forsøk på å komme under skydekket i dårlig vær. Flygeren, fenrik Per Kristoffer Fjeld, omkom.
51-9833 07.06.52 F-84G-6 RI-G 04.12.52 51:05 Totalhavari 21.08.52 ved Rennesøy. Under skifte fra ≈lime astern≈ til ≈box≈ formasjon i 5000 ft. kom vingetankene på RI-C og RI-Q (51-10168) i kontakt. Vingetanken på RI-Q løsnet og traff høyre haleflate på RI-C som ble revet av. Flygeren, sjersant Audun Vea, fikk skutt seg ut og slapp fra det med noen skader.
51-9846 08.07.52 F-84G-6 RI-K, MU-E 19.09.55 513:40 Overført til Gardermoen 21.06.55 for levering til Portugal (som RI-K?)
51-9939 08.07,52 F-84G-6 RI-M 04.12.52 54:10 Totalhavari 13.09.52 i Sørkedalen 1 Π km. Sør for Heggelivann. Sjersjant Ottar Kåre Eide omkom. Havariet skjedde under øvelse i simulerte bakke- angrep og flyet gikk i bakken fra 200 ft. Etter å ha berørt tip-tanken på et Annet fli i formasjonen på fire.
51-9945 08.07.52 F-84G-6 RI-N, PX-, MU-, AH-G, TA 21.06.57 800:05 Tatt ut av tjeneste 11.04.57. Solgt ved auksjon på Værnes 25.06.58
51-9960 22.07.52 F-84G-6 RI-T, MU-, RI-, MU-J 21.06.57 703:45 Tatt ut av tjeneste 02.01 56
51-9993 27.07.52 F-84G-11 RI-W, PX-, MU-I, PX-, MU-, 02.07.59 1011:00 Tatt ut av tjeneste 16.08.58. Flyet var 12.06.58 blitt påført en del skader WH-2, WH-N, RI-N da høyre vingetipp traff transportkabelen på taubanen til Snauhaugen under innflyging til Bardufoss.
51-10000 04.08.52 F-84G-11 RI-R, MU-6 18.09.59 1289:35 Totalhavari 24.07.59 i Tverrberget ved Åndalsnes. Kadettfenrik Olav Lurås omkom. Han var på utsjekk på F-84G da flyet kom inn i skydekket og det var under forsøk på å trekke opp av skyene at flyet traff fjellveggen i ca. 1100 meters høyde.
51-10010 09.08.52 F-84G-11 RI-L 16.04.58 1202:10 Tatt ut av tjeneste 18.10.57. Solgt ved auksjon på Værnes 25.06.58
51-10014 29.06.54 F-84G-11 MU-M, FN-C, MU-Q 22.04.59 1353:10 Totalhavari 17.03.59 under avgang fra Ørland flystasjon. Flyet skrådde ut fra rullebanen og tok fyr. Flygeren, sjersant K. Braaten, kom uskadd fra havariet.
51.10040 04.08.52 F-84G-11 RI-B, RI-X 04.11.57 1611:45 Tatt ut av tjeneste 06.08.57 etter uhell 31.07.57. En rakett eksploderte under venstre vinge ved avfyring og venstre tip-tank ble blåst av. Flygeren, fenrik Leif Furuheim; fikk kontroll over flyet og kunne senere lande på Sola.
51-10048 15.08.52 F-84G-11 RI-Z, MU-C 19.06.59 1173:40 Havari 13.05.59 etter kollisjon med et ledningsspenn ved Agdestein på Stord. Flyet klarte å lande på Flesland. Tildelt Flesland flystasjon for brannøvelser 12.10.59.
51-10058 15.08.52 F-84G-11 RI-Y, MU-D 21.06.57 962:35 Tatt ut av tjeneste 02.04.57. etter et mindre uhell 28.03.57. Under GCA- landing på Ørland kom løytnant Jens P. Andersen inn som nr.2. Lederflyet satte ikke på lysene og ble truffet av MU-D. På grunn av kort gangtid til hovedettersyn, ble flyet senere kassert.
51-10061 20.08.52 F-84G-11 FN-4, FN-A, MU-B 17.09.54 452:25 Totalhavari 03.09.54 Braastad ved Konsmo I Nord-Aurdal. Fenrik Kåre Eimstad omkom.
51-10062 04.08.52 F-84G-11 RI-U 21.06.57 775:05 Tatt ut av tjeneste 10.01.57 på grunn av skade på en vinge.
51-10070 20.08.52 F-84G-11 FN-C 21.10.53 151:45 Totalhavari 10.07.53 ved Gimramyra på Sola etter kollisjon i luften med en C-47 fra USAF. Løytnant John Anskar Larsen omkom.
51-10078 20.08.52 F-84G-11 FN-G, FN-K 04.11.57 1002:40 Tatt ut av tjeneste 01.07.57.
51-10082 20.06.54 F-84G-11 MU-N 21.06.57 1196:45 Tatt ut av tjeneste 19.01.56. Til L.T.S. kjevik som instruksjonsmateriell
51-10085 09.07.54 F-84G-11 FN-4, FN-I, MU-U 19.06.59 1478:00 Større havari 12.05.59 etter kollisjon med ledningsspenn ved Agdestein På Stord. Flygeren klarte å lande på Flesland. Tildelt Flesland flystasjon for brannøvelser 12.10.59.
51-10112 17.10,54 F-84G-11 MU-10 06.07.60 1725:00 Tatt ut av tjeneste 28.04.60
51-10116 01.12.54 F-84G-11 MU-W 04.11.57 1197:40 tatt ut av tjeneste 25.03.56
51-10126 29.06.54 F-84G-11 MU-O, FN-H, MU-L 06.07.60 1590:00 Tatt ut av tjeneste 28.04.60
51-10136 05.09.52 F-84G-11 FN-E, RI-, MU-X 06.07.60 1381:00 Tatt ut av tjeneste 04.04.60
51-10142 30.08.52 F-84G-11 FN-6, FN-B, MU-, RI-, MU-D, JM 03.06.59 1087:00 Flyet ble truffet av en måke i luftinntaket 10.04.59 under normal øvelses- Flyging i ca. 500 ft. Nord for Harstad. Flygeren, kaptein Finn Guldal kom Ikke til skade.
51-10145 05.09.52 F-84G-11 FN-F, FN-A, RI-, MU-F 06.07.60 1584:00 Tatt ut av tjeneste 25.04.60.
51-10155 09.07.54 F-84G-11 RI-, MU-G 06.07.60 1678:00 Tatt ut av tjeneste 25.04.60.
51-10161 04.10.54 F-84G-11 MU-L 21.06.57 1200:00 Tatt ut av tjeneste 13.01.55. Til Lista flystasjon. Utstilt på Sola flystasjon.
51-10162 30.08.52 F-84G-11 FN-D 16.04.58 1202.10 Tatt ut av tjeneste 22.08.57. Solgt ved auksjon på Værnes 25.06.58
51-10163 22.06.54 F-84G-11 PX-J, MU-W 06.07.60 1667:00 Tatt ut av tjeneste 13.04.60
51-10165 29.06.54 F-84G-11 MU- 06.07.60 1730:00 tatt ut av tjeneste 26.04.60
51-10167 27.07.52 F-84G-11 RI-A 25.10.56 781:00 Totalhavari 27.09.56 ved Svartisen etter kollisjon i luften med 51-10453 Flygeren, fenrik Bjørnar Bergsdal, hoppet og kom uskadd fra ulykken.
51-10168 12.07.52 F-84G-11 RI-Q 08.08.56 597:35 Totalhavari 12.07.56 3 km. Sør for Sola etter eksplosjon i flyet. Flygeren Fenrik Knut Anfindsen, kom uskadd fra ulykken.
51-10219 02.08.54 F-84G-11 RI-, EE 09.11.57 1131:25 Større havari 11.10.57 på Bodø flystasjon. Flyet fikk ≈Flame-out≈ i ca. 32000 ft. Like sør for Bodø. Flygeren, løytnant Kjell Ausland foretok en Deadstick landing med påfølgende punktering på venstre hjul. Flyet gikk i Sikkerhetsnettet med en fart på ca. 80 km.t. Skadene var så store at flyet ble kassert. Flygeren var uskadd. Flyet tilhørte 334 skv.
51-10222 09.07.54 F-84G-11 FN-3, FN-U, MU- 06.07.60 1704:00 Tatt ut av tjeneste 29.04.60.
51-10278 29.06.54 F-84G-11 MU-Q, WH-W, FN-D, MU- 06.07.60 1652:00 Tatt ut av tjeneste 28.04.60.
51-10281 01.12.54 F-84G-11 PX-, WH-T, FN-J, MU-A 06.07.60 1736:00 Tatt ut av tjeneste 25.04.60.
51-10294 29.06.54 F-84G-11 MU-R 20.01.56 966:35 Totalhavari 10.01.56 ved Ertvågøy i Aure etter kollisjon i luften med 51-11142. Flygeren, kaptein Magne T.Sørensen, reddet seg uskadd i fallskjermen.
51-10318 07.02.55 F-84G-16 PX-, AH-N 13.03.57 1083:50 Totalhavari 25.02.57 i Eiker etter kollisjon i 12000 ft. Flygeren; Sersjant Jan H. Aarsheim fikk skutt seg ut og landet i skjermen.
51-10333 17.02.55 F-84G-16 AH-D 21.06.57 1178:35 Tatt ut av tjeneste 11.04.57. Solgt ved auksjon på Værnes 25.06.58.
51-10346 18.12.55 F-84G-16 WH-F, FN-M 16.04.58 1138:05 Tatt ut av tjeneste 10.03.58. Solgt ved auksjon på Værnes 25.06.58
51-10364 28.03.55 F-84G-16 MU-U 10.09.57 932:30 Påført store skader 21.08.57 etter kollisjon med et ledningsspenn i Verra sundet. Under landing på Ørland fikk flygeren ikke ut nesehjulet og måtte lande på vingehjulene med påfølgende havari. Flygeren, fenrik Jens Erik M. Normann, var uskadd.
51-10371 06.12.54 F-84G-16 RI-, FN-I, RI- 09.07.58 1186:00 Tatt ut av tjeneste 06.58. Solgt ved auksjon på Værnes 04.12.58.
51-10414 06.02.55 F-84G-16 FN-2 19.09.55 590:40 Tatt ut av tjeneste 25.08.55 og overført til Portugal.
51-10453 17.02.55 F-84G-16 RI-G 25.10.56 1060:25 Totalhavari 27.09.56 ved Svartisen etter kollisjon i luften med 51-10167 Flygeren, fenrik Per Berntsen omkom.
51-10458 21.05.55 F-84G-16 PX-, WH- 16.04.58 1200:30 Tatt ut av tjeneste 04.01 58. Solgt ved auksjon på Værnes 25.06.58
51-10486 08.10.52 F-84G-16 FN-I, RI- 24.09.55 773:20 Totalhavari 29.08.55 under landing på Ørland flystasjon. Årsak var trolig motorstopp i landingsrunden.
51-10500 08.10.52 F-84G-16 FN-J 25.10.56 945:15 Større havari 14.08.56 på Bodø flystasjon. Flygeren, sjersjant Jon R. Honstad, fikk ikke flyet opp før enden av rullebanen.
51-10517 08.10.52 F-84G-16 FN-H 16.04.58 1197:30 Tatt ut av tjeneste 22.12.57. Solgt ved auksjon på Værnes 25.06.58.
51-10538 15.12.52 F-84G-16 FN-R 16.04.58 1202:00 Tatt ut av tjeneste 05.09.57. Solgt ved auksjon på Værnes 25.06.58.
51-10562 05.11.52 F-84G-16 FN-l, MU-D 06.07.60 1592:00 Tatt ut av tjeneste 25.04.60.
51-10608 05.12.52 F-84G-16 FN-K, MU- 12.06.58 1103:00 Tatt ut av tjeneste03.58. Solgt ved auksjon på Værnes 04.12.58.
51-10617 15.12.52 F-84G-16 FN-S 19.09.55 584:30 Overført Gardermoen 02.09.55 og levert til Portugal.
5110632 29.11.52 F-84G-16 FN-M 22.11.56 994:25 Totalhavari 07.11.56 13 km. Nord-øst for Fauske. Flyet traff en åsrygg mellom Straumvatnet og Røirvatnet. Flygeren, fenrik Per Berntsen, omkom.
51-10634 15.12.52 F-84G-16 FN-T 16.04.58 1201:40 Tatt ut av tjeneste 23.08.57. Solgt ved auksjon på Værnes 25.06.58.
51-10772 12.12.52 F-84G-21 FN-N, MU-Z 18.03.58 1208:50 Totalhavari 25.02.58 i Åsefjorden, 1,2 km. Syd for Vikaleiret kai i Frosta Flygeren, fenrik Øivind Thorsen, omkom.
51-10785 12.12.52 F-84G-21 FN-O 16.04.58 1200:50 Tatt ut av tjeneste 10.07.57. Solgt ved auksjon på Værnes 25.06.58.
51-10793 12.12.52 F-84G-21 FN-P 17.11.55 655:20 Større havari 13.10.55. Omkatalogisert som undervisningsmateriell og overført Lista flystasjon.
51-10805 11.08.53 F-84G-21 RI-5, MU-O 06.07.60 1168:00 Tatt ut av tjeneste 23.09.60.
51-10808 28.12.52 F-84G-21 FN-U, AH-, MU-Y 09.07.58 1088:00 Tatt ut av tjeneste 28.05.58. Solgt ved auksjon på Værnes 04.12.58.
51-10839 12.12.52 F-84G-21 FN-Q, FN-V, FN-3, FN-S, RI-S 09.08.58 864:10 Større havari 14.07.58 på Bardufoss da flygeren avbrøt avgangen slik at flyet kjørte ut over enden av bane 29 og traff en steinrøys. Deler av flyet kom i brann. Flygeren, Helge William Westgård, var uskadd.
51-10870 29.12.52 F-84G-21 RI-I 28.04.54 360:25 Totalhavari 23.03.54 ved Fauske. På grunn av dårlig vær kunne flygeren ikke finne veien tilbake til Bodø flystasjon. Da brennstoffbeholdningen tok slutt, ble flyet tatt opp i sikker høyde og flygeren skjøt seg ut.
51-10872 28.12.52 F-84G-21 FN-W 16.04.58 1171:50 Tatt ut av tjeneste 20.03.58. Solgt ved auksjon på Værnes 25.06.58
51-10899 08.01.53 F-84G-21 PX-A, WH-, HMH-J 21.05.57 805:30 Avskrevet etter kollisjon I luften 25.02.57 over Øvre Eiker. Flygeren Fenrik Kjell Jørgensen; klarte å ta flyet tilbake til Rygge, men skadene var så omfattende at flyet ble kassert.
51-10912 02.02.53 F-84G-21 PX-D, MU- 09.07.58 1198:00 Tatt ut av tjeneste 10.05.58.
51-10918 18.01.53 F-84G-21 PX-H, WH-J 14.02.56 596:35 Totalhavari 24.01.56 under landing på Gardermoen. Flygeren , sersjant Tor Anskar Nygaard, kom uskadd fra ulykken
51-10929 13.02.53 F-84G-21 PX-K, WH-, MU- 20.07.59 878:00 Tatt ut av tjeneste 10.06.58.
51-10937 23.01.53 F-84G-21 PX-B, FN-X, RI- 20.07.59 1037:00 Tatt ut av tjeneste 18.08.58. Brukt som øvingsmateriell ved brannsluk- ningstjenesten på Værnes.
51-10947 23.01.53 F-84G-21 PX-C, FN-P, RI- 20.07.59 1075:00 Tatt ut av tjeneste 20.08.58.
51-10976 02.02.53 F-84G-26 PX-E 22.06.55 562:35 Totalhavari 23.05.55 ved Staupholen seter 35 km. nordøst for Lillehammer etter kollisjon i luften med 51-10980. Flygeren, fenrik Tormod Raphaug, omkom.
51-10980 13.02.53 F-84G-26 PX-L 22.06.55 452:15 Totalhavari 23.05.55 ved Staupholen seter 35 km. nordøst for Lillehammer etter kollisjon i luften med 51-10976. Flygeren foretok et vellykket fallskjermutsprang.
51-11044 24.02.53 F-84G-26 PX-G 30.08.54 288:35 Totalhavari 18.08.54 10 km. Sydvest for Ulsberg. Flygeren, sersjant Olav Henning Laxåbakk, omkom.
51-11075 07.03.53 F-84G-26 PX-J 28.04.54 189:40 Totalhavari 17.03.54 Borsjøbråtefjellet ved Skålbø i Tinn. Flygeren, fenrik Egil Brynjulfsen, omkom.
51-11083 09.03.53 F-84G-26 PX-O 20.02.56 646:40 Totalhavari 03.02.56 ved Sandungen i Nordmarka. Flygeren, Arne Wilheim Nordberg, omkom.
51-11084 07.03.53 F-84G-26 PX-M, RI-I 20.07.59 1093:00 Tatt ut av tjeneste 19.08.58.
51-11086 07.03.53 F-84G-26 PX-N 19.06.53 84:35 Totalhavari 04.06.53 under landing på Gardermoen. For å unngå kollisjon med en F-84 som hadde landet foran PX-N og sto ved enden av rullebanen, måtte flygeren trekke opp understellet. Årsaken var tungt fly på glatt bane og for stor fart. Ingen personskade.
51-11110 24.02.53 F-84G-26 PX-I 21.04.56 681:45 Totalhavari 03.04.56 i sjøen ca. 4 km. Sydsydvest for Potør ved Kragerø, ca. 13 min. etter avgang fra Rygge. Flygeren , fenrik Tore Christen Tellefsen omkom.
51-11113 13.03.53 F-84G-26 PX-F, WHC, EOS, RI- 20.07.59 1105:00 Tatt ut av tjeneste 31.07.58
51-11120 02.08.54 F-84G-26 WH- 19.09.55 488:00 Overført Gardermoen 17:08:55 og levert til Portugal.
51-11123 29.06.54 F-84G-26 WH-K 16.04.58 1199:05 Tatt ut av tjeneste 26.02.58. Solgt ved auksjon på Værnes 25.06.58.
51-11142 26.06.54 F-84G-26 MU-S 20.01.56 711:45 Totalhavari 10.01.56 ved Ertvågøy i Aure etter kollisjon i luften med 51-10294. Flygeren, fenrik Arnfinn Skjøstad, omkom.
51-11152 27.07.54 F-84G-26 PX-N 19.09.55 605:30 Overført Gardermoen 25.08.55 og levert til Portugal.
51-11157 01.12.54 F-84G-26 WH-J 19.09.55 575:35 Overført Gardermoen 17.08.55 og levert til Portugal.
51-11162 09.07.54 F-84G-26 AH-X, FN-5, MU-S 06.07.60 1330:00 Tatt ut av tjeneste 27.04.60.
51-11164 22.06.54 F-84G-26 PX-Z, WH-, RI-, MU- 06.07.60 1186:00 Tatt ut av tjeneste 26.04.60.
51-11184 29.06.54 F-84G-26 PX-Q 20.12.54 588:35 Totalhavarerte 27.11.54 ved Haugerud gård i Nannestad ca. 6 km fra Gardermoen. Flygeren, fenrik Arne Oddvar Fredriksen, omkom.
51-11187 04.10.54 F-84G-26 AH-I, FN-6, MU- 11.10.58 1196:30 Mindre havari 16.09.58 på Ørland flystasjon da flyet kjørte utenfor banen under taxing før avgang.. På grunn av høy gangtid ble flyet avskrevet.
51-11196 30.03.53 F-84G-26 PX-Q 28.04.54 135:05 Totalhavari 12.02.54 på Siktesøya ved Brevik. Flygeren, sersjant Per Rolstad, omkom.
51-11209 29.06.54 F-84G-26 FN-2, FN-G, MU-5 06.07.60 1559:00 Tatt ut av tjeneste 28.04.60.
51-11242 06.02.55 F-84G-26 PX-O 08.08.56 695:20 Totalhavari 01.06.56 Sola fdlystasjon. Gikk i bakken under innlegg for landing. Flygeren, fenrik Arne Grøndal, pådro seg mindre skader.
51-11243 20.03.53 F-84G-26 PX-R, AH-R 31.08.55 570:40 Totalhavari 15.08.55 i sjøen utenfor Sola.
51-11249 27.07.54 F-84G-26 PX-Y, PX-G, AH-, FN-K 12.06.58 1399:00 Tatt ut av tjeneste 25.04.58. Solgt ved auksjon på Værnes 04.12.58.
51-16663 29.06.54 F-84G-26 RI-I 31.08.55 985:15 Totalhavari 09.08.55 under landing på Bodø flystasjon. Flyet mistet bremseeffekten og flygeren trakk inn understellet. Flyet tok fyr og brant nesten opp. Flygeren var uskadd.
51-16664 13.03.53 F-84G-26 PX-P, AH-, WH-, FN-3 09.07.58 1137:00 Tatt ut av tjeneste 02.06.58. Solgt ved auksjon på Værnes 04.12.58.
51-16668 29.06.54 F-84G-26 MU-T 23.11.55 901:05 Totalhavari 11.11.55 under et simmulert lavangrep på Værnes flystasjon. Flyet kom for lavt og styrtet i elva like sør for hovedkvarteret på flyplassen. Flygeren, fenrik Per Matheson-Brun, omkom.
51-16681 28.09.54 F-84G-26 MU-, RI-, MU- 06.07.60 1415:00 Tatt ut av tjeneste 05.02.60.
51-16702 29.06.54 F-84G-26 WH-, FN-J, RI-, MU-, PX- 23.02.59 1344:15 Havari 12.12.58. Kolliderte med en bensinvogn på Rygge flystasjon.
51-16707 20.03.53 F-84G-26 PX-S, WH-G, FN-G 09.07.58 1097:00 Tatt ut av tjeneste 02.06.58. Solgt ved auksjon på Værnes 04.12.58.
51-16712 17.10.54 F-84G-26 MU- 16.04.58 1199:05 Tatt ut av tjeneste 16.10.57. Solgt ved auksjon på Værnes 25.06.58.
51-16737 16.09.54 F-84G-26 PX-, AH- 21.06.57 1198:25 Tatt ut av tjeneste 11.04.57 og avgitt til Nærforsvarsinspektøren for bruk til forskjellige forsøk. Solgt ved auksjon på Værnes 04.12.58.
51-16739 28.05.53 F-84G-26 AH-K, WH-, FN-O 20.07.59 889:00 Tatt ut av tjeneste 12.05.58
51-16747 17.08.53 F-84G-26 MU-O, PX-, RI-Z 14.06.54 31:10 Totalhavarerte 23.05.54 I sjøen 5 km sydvest av Varhaug på Jæren. Flygeren, fenrik Ove Stig Strømstad, omkom.
52-2900 02.05.53 F-84G-31 PX-T, HW 06.07.60 961:00 Tatt ut av tjeneste 24.06.59.
52-2912 02.02.53 F-84G-31 PX-U, WH-, MU-J, HMH-J, MU-3 05.11.59 1027:00 Avskrevet for bruk som museumsfly. Utstilt på Ørland flystasjon.
52-2914 25.06.53 F-84G-31 AH-T, MU-K 06.07.60 842:00 Tatt ut av tjeneste 17.03.60.
52-2916 09.05.53 F-84G-31 AH-E 22.10.53 51:15 Totalhavari 27.07.53 på Gardermoen flystasjon. Flyet steilet under innlegg for landing, traff noen tretopper og tok bakken ca. 800 m nord for rullebanen. Motoren eksploderte og ble revet løs fra flyet. Flygeren sersjant Per Inge Utgård, kunne krabbe ut av cockpit med bare noen skrubbsår.
52-2919 23.06.53 F-84G-31 AH-Q, FN-Y 29.06.57 969:10 Totalhavari 13.06.57 på Bodø flystasjon. Flyet mistet venstre dekk under avgang og flygeren, sersjant oliver Stensrud, måtte buklande flyet. Han slapp uskadd fra havariet.
52-2921 08.05.53 F-84G-31 AH-B, MU- 20.07.59 1073:00 Tatt ut av tjeneste 27.05.58.
52-2929 02.05.53 F-84G-31 PX-V, RI- 21.10.57 916:50 Totalhavari 30.09.57 Bodø Flystasjon. Flygeren, sersjant Olav Jacob Aasen, omkom. Under et vanlig treningstokt kom brøt det ut brann i flyet ca. 3 km nordvest for Bliksvær i 8000 ft. Høyde. Flygeren satte kursen tilbake til Bodø, men bare 350 m før bane 08 mistet han kontrollen over flyet og styrtet i bakken.
52-2935 08.05.53 F-84G-31 (AH-U?), AH-D 21.02.55 425:50 Totalhavari 27.01.55 på Gardermoen flystasjon. Flyet ville ikke lette og fortsatte ut over enden av rullebanen med over 300 km.t, over Gardermo- veien og traff en garasje. Flygeren, fenrik Arne Nilsen, var uskadd.
52-2941 21.05.53 F-84G-31 AH-H, MU- 16.04.58 1180:50 Tatt ut av tjeneste 03.58. Solgt ved auksjon på Værnes 25.06.58.
52-2949 08.05.53 F-84G-31 AH-C, FN-Y 12.06.58 1182:00 Tatt ut av tjeneste 25.04.58. Solgt ved auksjon på Værnes 04.12.58.
52-2954 28.05.53 F-84G-31 AH-J, FN-L 09.07.58 1032:00 Tatt ut av tjeneste 12.05.58. Solgt ved auksjon på Værnes 04.12.58.
52-2956 21.05.53 F-84G-31 AH-I, FN-L 04.11.57 698:50 Kollisjon med måke 01.07.57 ved Lovundvær på vei til Træna. Måken traff flyet på høyre side av nesepartiet. Flygeren, fenrik Rolf Yvi kom ikke til skade. Reparasjon ikke regningssvarende.
52-2969 03.07.53 F-84G-31 AH-X (AH-N?) 21.08.54 199:40 Totalhavari 05.08.54 ved Revtangen. Under øvelse i simulert rakettan grep fikk sersjant Inge-Jan Englund brann i motoren. Han fikk trukketut av stup og skutt seg ut over sjøen. Etter et kort opphold i gummiflåten ble han plukket opp av Luftforsvarets redningsbåt.
52-2975 23.06.53 F-84G-31 AH-R, RI- 09.07.58 1168:00 Tatt ut av tjeneste 06.58. Solgt ved auksjon på Værnes 04.12.58
52-2978 30.06.53 F-84G-31 AH-W, WH-Q, RI-B, MU-B 19.06.59 1117:00 Tatt ut av tjeneste22.04.59. Utstilt på Festningsplassen i Oslo mai 1959. Solgt til A/S Fjellfly, Skien, 26.05.59 og fraktet til Geitryggen flyplass ved Skien. Solgt til Korsvold i Rakkestad som i 1977 solgte flyet til Swedinos (High Chapparat) flymuseum og fornøyelsespark i Sverige.
52-2979 25.06.53 F-84G-31 AH-S, RI-, MU- 06.07.60 1176:00 Tatt ut av tjeneste 21.07.59.
52-2982 03.07.53 F-84G-31 AH-Y, MU-U 03.04.57 880:50 Totalhavari 18.03.57 på Ørland flystasjon. Høyre brems sviktet under landing og flyet skled av rullebanen og stoppet først 150 m fra banekanten. Flygeren, fenrik Jan Kristian Laache, var uskadd.
52-2983 30.06.53 F-84G-31 AH-U 23.08.57 734:25 Avskrevet p.g.a. sprekkdannelser i skrog og vinger etter for stor G- belastning.
52-2995 21.06.53 F-84G-31 FN-X, WH-, RI- 20.07.59 1104:00 Tatt ut av tjeneste 14.08.58.
52-3020 02.05,53 F-84G-31 PX-W, PX-L, RI-J 20.07.59 994:00 Tatt ut av tjeneste 02.09.58.
52-3025 09.06.53 F-84G-31 RI-S 18.03.58 1177:30 Totalhavari 27.02,58 på Ørland flystasjon. Under flyging i fra Garder moen til Bodø, måtte flygeren avbryte på grunn av tap av drivstoff. Dårlig vær med tett snedrev og vansker med GCA-utstyret, førte til at flyet tok bakken øst for bane 34. Flygeren, fenrik Ole Kristian Eggen, var uskadd.
52-3026 02.05.53 F-84G-31 PX-X 12.04.55 360:40 Totalhavari 28.02.55 i sjøen 5-7 n. mil øst for Risør. Flygeren, fenrik Wilhelm Fredrik Muller, omkom. Avskrivningsdato også sett som 11.03.55.
52-3030 02.05.53 F-84G-31 PX-Y, PX-T, MU- 03.05.57 756:00 Totalhavari 01.04.57 på Ørland flystasjon. Flygeren, sersjant Odd Knutsen, var på et rutinetokt da han fikk bråk med motoren. Han avbrøt og satte kursen hjemover. Ca. 15 km. Fra Ørland i 2000 ft. Stanset motoren helt. Han klarte å foreta en kontrollert buklanding med en andingsfart på ca. 350 km. t. og kom uskadd fra havariet.
52-3037 11.05.53 F-84G-31 AH-F 17.06.55 478:35 Totalhavari 25.05.55 ved Lunderstølen seter på Vasslausfjellet i Tele- mark. Flygeren, fenrik Arne Bjerknes, omkom.
52-3046 02.05.53 F-84G-31 AH-A, WH- 16.04.56 1199:55 Tatt ut av tjeneste 04.01.58. Solgt ved auksjon på Værnes 25.06.58.
52-3048 21.06.53 F-84G-31 RI-J 11.11.54 338:40 Totalhavari 28.10.54 ved Kvitsøy i Boknafjorden ca. 20 km nordvest for Sola. Flygeren fikk skutt seg ut og reddet seg i fallskjerm. Flyet gikk i sjøen 500 m fra land og på 180 m dyp. Årsaken var eksplosjon og brann i flyet.
52-3073 21.06.53 F-84G-31 AH-D, MU- 16.04.58 1198:50 Tatt ut av tjeneste 24.02.58. Solgt ved auksjon på Værnes 25.06.58.
52-3087 11.05.53 F-84G-31 AH-G 19.09.55 567:35 Avgitt til Portugal
52-3116 21.06.53 F-84G-31 AH-M 30.11.55 610:20 Totalhavari 18.11.55 på Rygge flystasjon.
52-3120 06.08.53 F-84G-31 MU-N, PX-, RI- 12.06.58 1073:00 Tatt ut av tjeneste 25.04.58. Solgt ved auksjon på Værnes 04.12.58.
52-3132 21.06.53 F-84G-31 FN-Y, MU-B 19.12.57 825:15 Totalhavari 07.12.57 ved Mosterøy i Boknafjorden. I Ca.10 000 ft. oppsto det kraftige vibrasjoner i flyet og motoren stanset. Flygeren, fenrik Jon Eskil Brandvik, foretok et vellykket fallskjermutsprang og kom uskadd fra hendelsen.
52-3136 21.06.53 F-84G-31 RI-M 06.07.60 1304:00 Tatt ut av tjeneste 20.08.58. 52.3141 21.06.53 F-84G-31 FN-Z, AH-, FN-Z 16.04.58 1164:30 Tatt ut av tjeneste 28.03.58. Solgt ved auksjon på Værnes 25.06.58.
52-3148 06.08.53 F-84G-31 MU-l, PX-, RI-I, (RI-G?) 25.10.56 509:30 Havari 02.08.56 under buklanding på Bodø flystasjon.Avskrevet og omkategorisert til undervisningsmateriell.
52-3167 21.06.53 F-84G-31 AH-N, WH-, RI- 20.07.59 1095:00 Tatt ut av tjeneste 20.08.58.
52-3180 01.08.53 F-84G-31 RI-2, RI-H 20.07.59 1141:00 Tatt ut av tjeneste 16.08.58.
52-8296 21.06.53 F-84G-31 AH-L 13.12.56 723:05 Totalhavari 26.11.56 ved Lørenskog. Fenrik Alf Johan Hansen omkom.
52-8302 01.08.53 F-84G-31 MG, MU-R, JCBE 06.07.60 1464:00 Tatt ut av tjeneste 27.01.60.
52-8306 04.08.53 F-84G-31 RI-3, MU- 12.06.58 1173:40 Tatt ut av tjeneste 01.04.58.
52-8312 04,08.53. F-84G-31 RI-4. RI-O 30.11.55 671:55 Totalhavari 16.11.55 i sjøen ca. 13 mil sydvest av Utsira etter kollisjon i luften med 52-8398. Flygeren, fenrik Ivar Eide, omkom.
52-836 24.07.53 F-84G-31 AH-Z, WH-S, FN-R 09.07.58 1084:00 Tatt ut av tjeneste 15.05.58. Solgt ved auksjon på Værnes 04.12.58.
52-8322 22.06.53 F-84G-31 RI-C, MU- 12.06.58 1199:00 Tatt ut av tjeneste 02.04.58. Solgt ved auksjon på Værnes 04.12.58.
52-8326 25.07.53 F-84G-31 FN-5 14.09.54 83:55 Havari 29.10.53 på Sola. Avskrevet og overført til LTS Kjevik som instruksjonsmateriell 5.03.54.
52-8332 25.07.53 F-84G-31 FN-3, FN-Q, AH-, WH-, FN-4 20.07.59 1008:00 Tatt ut av tjeneste 14.05.58.
52-8334 27.07.53 F-84G-31 FN-4, FN-A, FN-F 16.04.58 1169:20 Tatt ut av tjeneste 28.03.58. Solgt ved auksjon på Værnes 25.06.58.
52-8355 22.06.53 F-84G-31 RI-B, MU- 16.04.58 1201:25 Tatt ut av tjeneste 18.09.57. Solgt ved auksjon på Værnes 25.06.58.
52-8357 21.06.53 F-84G-31 AH-P, FN-A, MU- 06.07.60 1102:00 Tatt ut av tjeneste 26.09.59.
52-8358 11.09.53 F-84G-31 WH-N, MU- 09.07.58 1144:00 Tatt ut av tjeneste 11.06.58. Solgt ved auksjon på Værnes 04.12.58.
52-8366 27.07.53 F-84G-31 FN-2, FN-C 23.09.57 1104:40 Totalhavari 02.09.57 på Bodø flystasjon. Under avgang mistet flygeren, sersjant Tor Harald Stenberg, kontrollen over flyet og måtte avbryte. Farten var imidlertid så stor at flyet fortsatte utfor enden av rullebanen og totalhavarerte. Flygeren var uskadd.
52-8375 04.09.53 F-84G-31 WH-E, RI-U 26.11.57 567:20 Større havari 17.10.57 på Bodø flystasjon. Under landing på våt bane i regnbyger, kjørte flyet av rullebanen. Nesehjulet ble slått inn. Flygeren, fenrik Leif Aage Horni var uskadd.
52-8376 24.08.53 F-84G-31 WH-B, RI-, MU-4 06.07.60 1099:00 Tatt ut av tjeneste 04.03.60.
52-8384 24.07.53 F-84G-31 PX-N 24.04.56 577:20 Totalhavari 26.03.56 på Haugland gård ved Dokka. Flygeren, sersjant Kjell Tore Ruud, omkom.
52-8387 17.08.53 F-84G-31 MU-P, AH-2, RI-T 11.08.55 157:40 Totalhavari 08.07.55 i sjøen ved Rott-Flatholmen utenfor Tananger under skyteøvelser mot bakkemål. Flygeren, sersjant Eirik Gude, omkom.
52-8388 17.08.53 F-84G-31 MU-R, AH-E, AH-U, FN-Q 20.07.59 1136:00 Tatt ut av tjeneste 25.07.58.
52-8391 25.07.53 F-84G-31 FN-6, FN-B 12.06.58 1200:00 Tatt ut av tjeneste 18.04.58. Solgt ved auksjon på Værnes 04.12.58.
52-8393 12.08.53 F-84G-31 MU-M, PX-, RI-, MU-6 06.07.60 1199:00 Tatt ut av tjeneste 04.04.60
52-8394 19.10.53 F-84G-31 WH-Y, FN-P, RI-, OTMA 02.12.58 1010:35 Totalhavari 21.11.58 ca. 25 km. nord for Skagen fyr I Danmark. Flygeren, fenrik Nils Torbjørn Almvik, omkom. Han hadde deltatt i et simulert angrep på Tolge i Danmark og var på tur hjem til Sola da flyet forsvant i skylaget som bare var 2000 ft. tykt.
52-8396 19.08.53 F-84G-31 MU-S, AH-, RI-, MU-Y 10.09.57 898:15 Totalhavari 27.08.57 I sjøen ved Uttian skytefelt. Flygeren, sersjant Egil Rasmus Moy, omkom.
52-8398 12.08.53 F-84G-31 MU-K, PX-, RI-Y 30.11.55 503:15 Totalhavari 16.11.55 i sjøen ca. 13 mil sydvest av Utsira etter kollisjon i luften med 52-8312. Flygeren, løytnant Reidar Nilsen, omkom.
52-8399 17.08.53 F-84G-31 MU-Q, AH-, RI-, MU-C 19.06.59 1190:00 Tatt ut av tjeneste 07.04.59.
52-8402 24.08.53 F-84G-31 WH-A, RI-, MU- 06.07.60 1201:00 Tatt ut av tjeneste 18.02.60.
52-8405 29.08.53 F-84G-31 WH-C 21.06.57 667:05 Havari 14.12.56 under taxing på Rygge flystasjon. Flygeren, løytnant Alf Granviken var uskadd. Flyet ble kassert og lagret i Horten.
52-8406 27.08.53 F-84G-31 WH-I, RI-, MU-C, MU-X 22.04.59 1333:10 Totalhavari 17:03.59 da motoren kuttet i siste del av innflygingen til Ørland flystasjon. Flyet tok bakken ca. 300 m. til venstre og noe før bane 16. Flygeren, fenrik Jan Edgar Eriksen, var uskadd.
52-8407 03.09.53 F-84G-31 WH-J 25.06.55 463:40 Totalhavari 08.06.55 ved Søndre Knatten 3,5 km sydvest for Hedal kirke i Valdres. Flygeren, sersjant Asle Svendsen, omkom.
52-8410 29.08.53 F-84G-31 WH-D, FN-T, MU-D 30.01.59 1089:30 Totalhavari 05.12 58 under avgang fra Ørland flystasjon, 1200 m nord for enden av bane 34. Det oppstod brann i motoren og flygeren, kaptein Per Eivind Benum, fikk skutt seg ut men høyden var for liten og han omkom.
52-8112 03.09.53 F-84G-31 WH.K 30.11.54 272:35 Totalhavari 18.11.54 i Mjøsa utenfor skomakerbekken i Feiring. Flygeren fikk skutt seg ut og ble reddet i fallskjermen.
52-8416 19.03.53 F-84G-31 MU-T, AH-, RI- 20.07.59 1159:00 Tatt ut av tjeneste 14.08.58.
52-8425 27.08.53 F-84G-31 WH-H, RI-G 23.08.57 668:40 Totalhavari 05.08.57 under nødlanding på Sola flystasjon da nesehjuls- leggen sviktet. Flyets motor hadde stanset i ca. 8000 ft. 15-20 n.mil vest for Sola og flygeren, sersjant Knut Ivar Martinsen, klarte å nå flyplassen i glideflukt.
52-8451 26.09.53 F-84G-31 WH-P, RI-, MU-Z 23.02.60 1126:55 Totalhavari 21.01.60 ved Kåsa Holøydal ved Tolga etter kollisjon i luften med 52-8454. Flygeren,løytnant Knut Petter Kjærvik, omkom.
52-8452 07.09.53 F-84G-31 WH-L, MU- 06.07.60 1129:00 Tatt ut av tjeneste 10.03.60.
52-8453 11.09.53 F-84G-31 WH-O 13.06.36 570:05 Totalhavari 03.05.56 i Vilbergåsen 1 km. Øst for Lindeberg stasjon mellom Lillestrøm og Kløfta. Flygeren, sersjant Reidar Øversveen, omkom.
52-8454 03.10.53 F-84G-31 WH-T, WH-Q, FN-E, MU-R 23.02.60 1026:20 Totalhavari 21.01.60 ved Kåsa I Holøydal ved Tolga etter kollisjon i luften med 52-8451.
52-8455 07.09.53 F-84G-31 WH-M 24.02.56 585:55 Totalhavari 08.02.56 da flyet tok bakken ca 140 m foran bane 02 på Gardermoen flystasjon. Flygeren, sersjant Olav Myrtveit, var uskadd.
52-8458 04.09.53 F-84G-31 WH-F 15.10.54 76:45 Større havari 01.02.54 under landing på Gardermoen. Oppbygget som undervisningsfly for LTS, Kjevik.
52-8463 29.09.53 F-84G-31 WH-R, FN-Z, MU-M 06.07.60 1268:00 Tatt ut av tjeneste 28.04.60.
52-8465 03.10.53 F-84G-31 WH-G (WH-M?), FN-I, MU-P 06.07.60 1048:00 Tatt ut av tjeneste 28:04.60 (LMU)
52-8467 26.09.53 F-84G-31 WH-Q, FN-G, MU- 06.07.60 1155:00 Tatt ut av tjeneste 28.04.60.
52-8468 29.09.53 F-84G-31 WH-S, RI-L 12.06.58 899:20 Tatt ut av tjeneste 03.05.58 etter større havari på Bardufoss 01.05.58. Flyet skledut av rullebanen etter lraftig oppbremsing for å unngå kollisjon me et annet fly. Flygeren, fenrik Ola Eggen, var uskadd.
52-8470 10.10.53 F-84G-31 WH-Z, MU- 06.07.60 1184:00 Tatt ut av tjeneste 13.04.60.
52-8471 04.10.53 F-84G-31 WH-W, RI-C 18.03.58 859:25 Totalhavari 27.02.58 på Ørland flystasjon. Flygeren, løytnant Olav Aamoth, skulle følge F-84G 52-3025 til Ørland, men måtte selv lande på grunn av drivstoffmangel. Flyet traff en ikke raportert brøytekant og havarerte.
52-8473 04.10.53 F-84G-31 WH-U, MU-2 06.07.60 1062:00 Tatt ut av tjeneste 09.04.60.
52-8475 04.10.51 F-84G-31 WH-X, FN-2, MU-H 06.07.60 1220:00 Tatt ut av tjeneste 29.04.60.
52-8478 23.04.54 F-84G-31 AH-, RI-, MU-T 06.07.60 1202:00 Tatt ut av tjeneste 29.03.60.