KORTBANENETTET
Det norske kortbanenettet er et resultat av politiske vedtak som ble gjort på 1960- og begynnelsen av 1970-tallet, for å imøtekomme kravet om bedre infrastruktur ute i distriktene. I den forbindelse ble det satt frem krav om etablering av flyplasser.
Pådriver for arbeidet med å få bygd ut nye flyplasser, og da hovedsakelig i de nordligste fylkene, var ansvarlig statsråd i samferdselsdepartementet Håkon Kyllingmark fra Høyre. Håkon Kyllingmark ble født i Honningsvåg 19. januar 1915. I tillegg til middelskoleeksamen i 1931 og handelsskoleeksamen i 1935 gjennomførte han i årene 1933-1934 Hærens artilleris befalsskole og i 1937 Hærens flyvåpens speiderskole på Kjeller.
I boken “Lagspill i krig og fred” skriver Kyllingmark at miljøet på Kjeller var meget godt blant flyvere og elever. ” Vi fløy med Fokkere, og ble instruert i observasjon, fotografering, radisamband og bombing. ….. Etter et halvt års tid fikk jeg “vingen”, og jeg hadde dermed også forpliktet meg til å tjenestegjøre fire somre ved flyavdelinger”. Etter utbruddet av 2. verdenskrig tjenestegjorde han ved Hålogaland flyavdeling, først som nøytralitetsvakt i Finnmark og deretter i aktiv krigsdeltakelse, helt frem til kampene i Nord-Norge ble avsluttet i juni 1940.
Åpningen av kortbanenettet.
(Tekst: Turid Widerøe, klippet fra perspektiv 2008)
Søndag morgen den 30. juni 1968 lettet to Twin Ottere nesten samtidig fra Værnes flyplass med kurs nordover. Det ene flyet var malt i Widerøes farger, det andre var sølvgrått med Det norske flyvåpenets markering. Om bord i Widerøe-maskinen var fylkesmenn og ordførere fra Trondheim, Bodø og de nye flyplasskommunene på Helgelandskysten. Der satt også statsråd Håkon Kyllingmark, direktørene Johan Nerdrum og Egil Gløersen fra SAS, Oddvar Steen fra DNL, Per Øvregard fra Telegrafverket og luftfartsdirektør Erik Willoch. Fra selskapet var Viggo Widerøe og Kaare Friis-Baastad med, og flyet ble ført av sjefsflyger Erik Langset.
I det andre flyet satt høyere offiserer fra Luftforsvaret, sammen med journalister og medarbeidere fra NRK og de største avisene. Major Sverre Knutsen var kaptein.(*
Passasjerene må ha følt seg preget av stundens alvor på denne innvielsesturen og de hadde et tettpakket program foran seg. Etter avgangen fra Værnes mellomlandet de i Namsos, Brønnøysund og Sandnessjøen, hvor det var korte opphold og åpning av de nye flyplassene. I sol og sommervær, i hvert fall på noen av strekningene, klippet samferdselsminister Håkon Kyllingmark det grønne båndet, som symbol på at flyplassene kunne tas i bruk.
Tusenvis av mennesker var møtt frem for å se Widerøe lande på hjul. I Mo i Rana var det i tillegg arrangert middag med kommunen som vertskap. Ved landingen i Bodø om kvelden ble landflyruten mellom Trondheim og Bodø høytidelig erklært for åpnet. Neste morgen startet det første ordinære ruteflyet fra Bodø.
*) Etter mange år som flyinstruktør, liaison-offiser ved flyskolen i USA, adjutant hos Kongen og stabsoffiser i Luftforsvaret ble Hilmar K. Knutsens sønn Sverre beordret til 719-skvadronen i Bodø som skvadronsjef. Skvadronen opererte bl.a. 4 Twin Ottere. Her var Sverre tilbake i sitt rette miljø og gjorde det han likte best – å fly.