Henri Farman F40
De fem første årene var franske Farman-fly praktisk talt enerådende på Kjeller. Under 1. verdenskrig lyktes det å skaffe 10 fly fra Frankrike. Flyene var av typen F40, et toseters biplan (dobbeldekker ) med 130 hk. “pusher” motor. Flyet hadde en åpen gondol som nærmest lignet på et badekar. Flyene kom til landet rundt årskiftet 1916-1917. Monteringen foregikk i den nye flyfabrikken på Kjeller. Henri Farman flyene ble omtalt som “mankillers” – de ble ansett for å være farlige etter at løytnant Kølzow omkom da en F40 brakk halen like over Kjeller den 1. mai 1917.
I disse flyene satt observatøren foran flygeren. Flyene hadde også lett for å tippe rundt under landing, og det ble snart satt i gang med en større modifikasjon for å forbedre stabiliteten til flyene. Det ble konstruert en ny og forlenget hale med ny bro, ny styreflate og to halefinner.