Catalina
Catalina fløy første gang i mars 1935, da som et rent sjøfly. Den amerikanske marine innså tidlig at det var en bra konstruksjon og bestilte 166 fly i første omgang. Det var først i forbindelse med at RAF bestilte sine Model 28 at det fikk navnet «Catalina». Flyet kunne holde seg i luften ca 18 timer med de innebyggede tankene og med ekstratanker ble flytiden øket til ca 24 timer. Hele den midtre delen av vingen er en eneste stor bensintank – senere ble også denne utvidet.
Catalina i Luftforsvaret
330 Skvadronen som var stasjonert på Island og senere Skottland fikk tildelt 6 Catalina amfibiefly Mk IIIA. 333 Skvadronen i Woodhaven fikk tildelt fire Catalina Mk I; Vingtor, Viking, Jøssing og Ulabrand. Disse ble brukt til patruljering langs Norskekysten, til å transportere agenter med radiosendere til hemmelig oppdrag i Norge. og til å hente utsatte hjemmmefronts-menn med en dødsdom hengende over seg i Norge til i sikkerhet i Storbritannia. Etter krigen og frem til 1961 disponerte skvadronen 21 Catalina.